Ilosaarirock 12.–14.7.2024 • JOENSUU

Äiti, me ollaan telkkarissa – Ilosaarirockin ja YleX:n yhteistyökumppanuus laajenee

Mediatiedote 2.5.2024.

Suomen suurimpiin ja vanhimpiin festivaaleihin kuuluvan Ilosaarirockin sekä maan seuratuimpiin musiikkimedioihin lukeutuvan YleX:n vuosia jatkunut yhteistyö laajenee tulevana kesänä. Entistäkin näkyvämmän yhteistyön ytimessä ovat monipuoliset ja ikimuistoiset festarikokemukset, joita tarjoillaan Ilosaarirockissa jatkossa muun muassa YleX:n oman nimikkolavan myötä. Lisäksi Yle taltioi osan Ilosaarirockin esiintyjien festivaalikeikoista. Ilosaarirock järjestetään Joensuun Laulurinteellä 12.–14. heinäkuuta 2024.

YleX-lava sijoittuu Ilosaarirockin taka-alueelle, jonka uudistumisesta festivaali uutisoi jo maaliskuussa. YleX-lava korvaa Ilosaarirockin Tähtitelttana tunnetuksi tulleen katetun esiintymislavan. Uusi iso ulkolava mahdollistaa keikkojen seuraamisen laajemmalta alueelta kuin aikaisemmin.

– Uusi taka-alue ja ulkolava on jo itsessään herkullisia uudistuksia, mutta lavan toteuttaminen yhdessä YleX:n kaltaisen kumppanin kanssa tekee koko jutusta vieläkin makeamman, suorastaan sokerisen. Ilosaarirockin ja YleX:n yhteistyön juuret johtaa jo Radiomafian ajoille, ja viimeksi 2010-luvun puolella on meidän alueelta YleX-lavakin löytynyt. Ihan höpön hyvältä tuntuu tämä lavan paluu, joka ei kuitenkaan ole paluu, kun se on niin paljon muutakin, hekumoi Ilosaarirockin myynti- ja markkinointipäällikkö Lauri Ruotsalainen.

Osana laajentuvaa yhteistyötä Yle vie Ilosaarirockin myös festari- ja musiikkifanien olohuoneisiin livenä striimattujen ja taltioitujen keikkojen myötä. Kaikki YleX esittää: Ilosaarirock -taltioinnit ja -lähetykset tulevat nähtäväksi myös Yle Areenaan. YleX-lavalta sekä Ilosaarirockin Päälavalta tehtävät lähetykset ja keikat paljastetaan myöhemmin kesällä festivaalin kanavissa.

– Hemmetin hienoa, että Ilosaarirock näkyy, kuuluu ja tuntuu tänä vuonna ihmisten kotisohvilla saakka. Jos ei itse pääse paikalle Laulurinteelle, voi keikkoja seurata Areenan kautta livenä tai myöhemmin, kun festarin jälkeinen melankolia iskee. Me tiedetään jo nyt, että meidän vuosikoosteet eli Yle Kääreet tulee olemaan täynnä näitä Ilosaarirock-vetoja, sen verran kovia keikkataltiointeja on nimittäin luvassa, kiusoittelee Ilosaarirockin promoottori Panu Hattunen.

Kaikki Ilosaarirockin taltioinnit juontaa YleX Aamusta tuttu ja rakastettu PPP eli Jenni Poikelus, Jere Pehkonen ja Mika Parikka. Kolmikko on myös tavattavissa Ilosaarirockin festivaalialueella tapahtumaviikonlopun aikana. PPP:n lisäksi YleX tuo Ilosaarirockiin myös aiemmilta vuosilta tutun YleX Meet & Greetin, jossa festarikävijöillä on mahdollisuus tavata omia lempiartistejaan. Ilosaarirockin YleX Meet & Greet -artistit julkaistaan festivaalin toimesta myöhemmin kesällä.

Kolmipäiväinen Ilosaarirock järjestetään perjantaista sunnuntaihin 12.–14.7.2024. Festivaalin koko musiikkiohjelma on nähtävissä täällä, ja kaikki lipputyypit lasten yhden päivän lippuja lukuunottamatta ovat saatavilla täältä. Median edustajille, musiikki- ja livealan toimijoille sekä vaikuttajille tarkoitettu akkreditointi on avoinna media-sivullamme 3.7. saakka.

Suomen suurimpiin ja Euroopan vanhimpiin musiikkifestivaaleihin kuuluvaa Ilosaarirockia on järjestänyt yhtäjaksoisesti vuodesta 1971 lähtien itsenäinen ja riippumaton elävän musiikin yhdistys Joensuun Popmuusikot ry. Festivaalin tuotoilla tuetaan Pohjois-Karjalan musiikki- ja kulttuurielämää sekä suojellaan itäsuomalaista luontoa.

Lisätiedot ja haastattelut:
Myynti- ja markkinointipäällikkö Lauri Ruotsalainen, 050 337 5345